امروزه بیشتر سازمانها و شرکتها به سمت یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی خود حرکت کرده و در این راستا به دنبال تجهیزات و ابزارهایی هستند که بهرهوری آنها را به حداکثر برساند و با کمترین هزینه، سیستمهای اطلاعاتی آنها را مترکز کند.
یکی از این بسترهای جدید برای یکپارچهسازی اطلاعات،
ویپ (VoIP)؛ مخفف بستری است که صدا را از طریق شبکه اینترنت منتقل میکند. این فناوری در ابتدا تنها محدود به انتقال صدا میشد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تصویر را نیز منتقل میکند. تلفنهای ویپ امکانات و مزایای گوناگونی در اختیار شرکتها قرار میدهد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
راهاندازی یک سیستم ویپ برای هر شرکتی دو مرحله عمده دارد:
1. اولین مرحله؛
خرید تجهیزات و زیرساختهای سختافزاری تلفن تحت شبکه مانند سرور و کابل و سیمکشی است
2. دومین مرحله؛
نصب و راهاندازی نرمافزاری ویپ است که شامل طراحی و ساخت مرکز تلفن میشود.
پیادهسازی این دو مرحله با توجه به نیاز و ویژگیهای مختلف یک مجموعه متفاوت است و تلفنی که برای یک بیزینس کوچک خانگی طراحی میشود با تلفنی که برای یک شرکت پانصد نفره مورد استفاده قرار میگیرد از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
با توجه به این موضوع پیادهسازی تمامی این مراحل از صفر تا صد میتواند برای شرکتها اندکی چالشبرانگیز و دشوار باشد. به همین خاطر برآن شدیم تا در این مقاله یک راهنمای جامع و کلی برای پیادهسازی مناسب تلفن تحت شبکه ارائه دهیم.
با مطالعه و اجرای این نکات کلیدی میتوانید نیازهای شرکت یا بیزینس خود را شناسایی کرده و در حداقل زمان بهترین نتیجه را از خرید و نصب تلفنهای ویپ خود بگیرید.
پاسخگویی به هفت سوال زیر به شما کمک میکند که انتخابهای خود را محدود کنید و با توجه به نیاز خود یک مرکز تماس ایدهآل راهاندازی کنید. که در ادامه هر یک را بیشتر توضیح میدهیم.
با وجود اینکه قیمت هیچگاه ملاک اصلی نیست اما به شما در انتخاب مدل تلفن و تجهیزات اضافه آن کمک میکند. با توجه به ویژگیهایی که از تلفن انتظار دارید قیمت این تلفنها میتواند افزایش یابد. همچنین برآورد هزینهها قبل از خرید در پیشگیری از ولخرجی و خرید تحت تاثیر تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است.
از آنجایی که تلفنهای تحت شبکه وابسته به اتصالات اینترنتی هستند؛ بدون اتصال به اینترنت نمیتوانید تماس برقرار کنید. برای راهاندازی ویپ در شرکتهای بزرگ به علت افزایش تعداد تماسهای دریافتی پهنای باند بیشتری مورد نیاز است. بررسی این موضوع قبل از خرید این مدل تلفنها اهمیت زیادی دارد.
بررسی این موضوع در خرید نوع تجهیزات مورد نیاز اهمیت دارد. اگر شما تلفن آنالوگ در شرکت دارید دیگر نیازی به خرید تلفنهای تحت شبکه ندارید بلکه با خرید یک آداپتور کمهزینهتر میتوانید تلفن آنالوگ را به ویپ تبدیل کنید.
این آداپتور که به نام ATA» شناخته میشود تلفن آنالوگ را به ویپ تبدیل کرده و از سویی دیگر توسط پورت LAN» به شبکه IP» متصل میگردد. دستگاهی به نام IP PBX» نیز وجود دارد که تمام داخلیهای ATA» را به صورت یکپارچه به مرکز تلفن تحت شبکه متصل میکند.
پاسخ به این سوال به ما کمک میکند که تعداد کاربران شبکه را بدانیم و تعداد پروتوکلها و تجهیزاتی که باید برای آنها فراهم کنیم را به درستی برآورد کنیم. این موضوع در تعیین مکان مرکز تلفن اصلی نیز دخالت داشته و هزینهها را به شکل منطقیتری برآورد میکند.
نیاز به برقراری امنیت در دنیای امروزه برای همه سیستمهای موجود در سازمان ضروری است. برای برقراری امنیت سه مرحله برای تلفنهای تحت شبکه وجود دارد که در ادامه اختصارا به آنها اشاره خواهیم کرد.
این مرحله از امنیت به صورت خودکار توسط سرورهای ویپ مانند الستیکس یا سیسکو انجام میشود. این مدل هزینه چندانی برای مجموعه در برنخواهد داشت و 30 الی 40 درصد امنیت را تامین خواهد کرد.
اگر شرکت شما هم در دسته آن بیزینسهایی است که امنیت اطلاعات در آن از اهمیت نسبی برخوردار است و در صورت اختلال ضرر بسیاری به شرکت وارد میشود باید از این نوع امنیت برای مجموعه خود تهیه کنید. در این مرحله با نصب تجهیزات خاص در بستر شبکه امنیت تا 90 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
هزینه نصب و راهاندازی این سطح از امنیت بسیار بالا بوده و برای سازمانهای امنیتی و بزرگ کاربرد دارد. در این مرحله علاوه بر خرید تجهیزات، بایستی از متخصصان این حوزه برای نصب کمک بگیرید زیرا هرگونه اشتباه در فرایند راهاندازی ضرر زیادی به مجموعه وارد خواهد کرد.
شما با توجه به نوع بیزینس و فعالیتی که انجام میدهید باید در چکلیست مقدماتی خود نوع امنیت سرور ویپ را نیز مشخص کنید.
از آنجایی که سیستم ویپ بر روی بستر شبکه فعالیت میکند برای انتقال اطلاعات بر روی خطوط آیپی نیازمند یک زبان ارتباطی هستیم که اصطلاحا پروتکل نامیده میشود.
حال برای افزایش کیفیت تماس شما میتوانید سیگنالهای صوتی را قبل از ارسال با کدکهای خاصی فشرده کنید تا حجم تماس و پهنای باند کاهش یافته و ارتباط با سرعت بیشتری برقرار میشود.
با وجود اینکه اغلب تلفنهای ویپ از پروتکل sip و کدکهای G.711 و G.729» پشتیبانی میکند ولی برخی از سرویسهای ویپ تنها از پروتکلهای MGCP، H.248 و کدک GSM» پشتیبانی کرده که طبیعتا هنگام خرید تلفن باید این ویژگی را مدنظر داشته باشید.
بررسی مزایای هر یک از این پروتکلها و انتخاب بهترین آنها متناسب با نیاز شرکت در خرید تلفن تحت شبکه ضروری است.
به طور مثال پروتکل SIP» علاوه بر پشتیبانی از صدا، از تصویر و داده نیز پشتیبانی میکند. این موضوع موجب میشود تا شرکتها از مزایای ویدئوکنفرانس، تجهیزات امنیتی، یکپارچگی با CRM» و . نیز برای برقراری ارتباط استفاده کنند.
در این مرحله باید چکلیستی با توجه به نیاز مجموعه خود تهیه کنید و هنگام خرید تلفن به این موارد آن توجه کنید. در ادامه هر یک ویژگیهایی را بیشتر توضیح میدهیم.
تلفنی که شما میخرید باتوجه به این موضوع که تعداد تماسهای دریافتی اپراتور در یک ساعت چندتا است و چه مدت زمانی در روز تلفن مورد استفاده قرار میگیرد متفاوت خواهد بود.
نکته دیگری که در این مرحله باید بررسی شود نیاز هر شخص با توجه به سمت او در سازمان است تا بسته به نوع کاربری هر اپراتور یک تلفن ویپ مناسب انتخاب شود. مثلا تلفن مورد استفاده منشی با تلفن مورد استفاده مدیر مجموعه متفاوت است.
این نوع از تلفنها دارای تکنولوژی بلوتوث یا وایفای هستند. با قابلیت بلوتوثی میتوانید به کمک هدفنهای بیسیم به تلفن متصل شده و تماس برقرار کنید.
از سویی دیگر میتوانید تلفن را به موبایل خود متصل کرده و از آن برای شمارهگیری یا انتقال شمارهها استفاده کنید. قابلیتهای ارسال فکس به ایمیل یا صندوق صوتی نیز از سایر ویژگیهای این مدل تلفنها است.
به کمک تلفنهایی که این قابلیت را دارند میتوانید از راه دور تماسهای خود را مدیریت کرده و زمانهایی که در محل کار حضور ندارید به تلفن خود دسترسی پیدا کنید.
برخی از تلفنهای تحت شبکه قابلیت اتصال به وایفای دارند که به وسیله آنها میتوانید قابلیت جابهجایی را به تلفن خود اضافه کنید.
اگر مجموعه شما دارای تلفن تحت شبکه است و میخواهید قابلیت وایفای را به آن اضافه کنید، میتوانید از انواع مختلف Accsess point و روترهایی با قابلیت VPN استفاده کنید.
تلفنهایی با قابلیت PEO میتوانند در صورت قطعی برق به کار خود ادامه دهند.
بنابراین اگر در مجموعه شما پاسخگویی مداوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این ویژگی را هنگام خرید تلفن مدنظر داشته باشید.
در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کلی تمامی نکاتی که هنگام راهاندازی سیستم تلفنی ویپ باید مدنظر داشته باشید را مرور کنیم. همچنین دو چکلیست مهم برای خرید تلفن در اختیار شما قرار دادیم تا با کمک آن بهترین انتخاب را داشته باشید.
بعد از پر کردن این دو لیست براساس نیاز شرکتتان، آن را به یک متخصص در این حوزه ارائه دهید تا برای خرید تلفن به شما راهنماییهای لازم را ارائه دهد.
کارشناسان
انتخاب و راهاندازی سیستمهای تلفنی تحت شبکه و VoIP
دورکاری کارمندان با تجهیزات ویپ و تلفن گویا
تلفن ,ویپ ,شبکه ,تحت ,یک ,قابلیت ,تحت شبکه ,را به ,توجه به ,با توجه ,در این ,مدنظر داشته باشید ,برای برقراری امنیت ,تعداد تماسهای دریافتی ,زیرساختهای آنالوگ موجود
درباره این سایت